Bangkok: Fietsen & Cinema

6 mei 2013 - Bangkok, Thailand

Vanochtend gaat al om 6 uur de wekker en om half 7 zit ik aan het ontbijt. Ik heb in Nederland al een fietstocht geboekt die op tripadvisor aangeraden werd vooral te doen in Bangkok: http://www.bangkokbiking.com/nl/programmas/bangkok

Om 7 uur houd ik een taxi aan. Ik geef de chauffeur de Thaise routebeschrijving die ik bij boeking toegestuurd had gekregen. De beste man kijkt eens goed naar mijn papiertje, een volgens mij vrij eenvoudige route en knikt dan. Hij zet keurig de meter aan, een betrouwbare taxichauffeur dus, en we gaan op weg. Onderweg kijkt hij steeds even op het papiertje en ik hoop maar dat hij weet waar we naartoe moeten. Niet echt dus. Het zou 9 kilometer rijden zijn en ongeveer 20 minuten. Dit worden er uiteindelijk 35 minuten en een keer vragen aan de kant van de weg. Ruim op tijd kom ik toch nog aan bij Recreational Bangkok Biking. Met een taixchauffeur die de weg niet weet, had ik al rekenig gehouden.

Aan de tocht doen naast mij nog een ouder echtpaar uit Nieuw Zeeland mee en een stel van mijn leeftijd uit Engeland. Aardige mensen blijkt al snel. We kiezen een fiets uit, waarbij ik als oerhollandse meid het oudere echtpaar help hun fiets te verstellen en wat uitleg geef over de versnellingen. De tocht is prachtig en gaat door nauwe straatjes, buitenwijken en vaak letterlijk door de achtertuin van mensen. We stoppen regelmatig en krijgen dan een drankje aangeboden. Het is bloedheet, zo'n 38 graden, dus dat is ook wel nodig. 

De tocht is geweldig goed verzorgd. Ook onze gids Pauline, een meid van 34 jaar, is een topper. Na een uur rijden maken we met een longtailboot een korte tocht naar het groene deel van Bangkok. Daar gaat het langs palmbomen, door parken en over weggetjes van een meter hoog en een meter breed, langs huizen en water. Opeens zijn we Maarten kwijt, de Nieuw-Zeelandse man. Hij blijkt te zijn gevallen. Zijn knie ligt open en hij is zijn trouwring kwijtgeraakt die in een greppel is beland met daaroverheen stukken kolk. Alle buurtbewoners komen toegesneld en bedenken gelijk een oplossing. Er wordt provisorisch een hengel gemaakt van draad en de trouwring wordt uit de greppel gevist. Zo zijn de mensen hier. Oprecht aardig en behulpzaam. Ik voel me hier echt op mijn gemak. We gaan verder langs tempels en door een plantage. Onderweg worden we vaak vrolijk dag gezegd en gezwaaid en veel kinderen willen een high-5 met ons doen. We nemen de boot terug, fietsen nog een half uur en dan zit de tocht van 25 kilometer erop. We krijgen nog een heerlijke Thaise curry aangeboden en kijken terug op een mooie, maar bloedhete tocht. Ik fiets voortaan met een lach, in weer en wind, die 7km naar het werk.

Samen met het Engelse stel neem ik een taxi naar de skytrain en besluit dan even terug te gaan naar het hotel om te douchen en andere  kleren aan te trekken. Daarna neem ik de skytrain naar Siam Paragon, het grootste winkelcentrum van Thailand, en ga daar naar de bioscoop. Het wordt de film Iron Man 3, dat kan ook bijna niet anders want deze speelt in 10 verschillende zalen. Zoals ik eerder al vertelde in allerlei uitvoeringen. Ik ga voor de normale versie. Ik heb even geen zin in een bril op mijn hoofd. De bioscoop is indrukwekkend. 6 verschillende kassa's, in pakken gehulde Iron Man 3 medewerkers, een enorme mensenmassa en 17 verschillende zalen. Ik kies de film van 16.45 uur. Wanneer ik om 16.40 uur nog alleen in de zaal zit, vraag ik mij af of ik wel goed zit. Bij het kiezen van een plek via de computer leek de zaal toch echt nagenoeg vol te komen zitten. Maar eens kijken. Ja, het is toch echt de goede zaal. Ik ga dus maar weer zitten. Om 16.50 uur loopt de zaal dan toch vol. Blijkbaar duurt het voorprogramma hier een half uur, weet ik veel. En dan gebeurt het. Voordat de film begint, gaat de hele zaal staan en wordt het volkslied gespeeld. Ik was hier gelukkig op voorbereid en sta vrolijk mee op. Best indrukwekkend, maar toch ook een beetje raar. Op het scherm worden beelden getoond van de koning van Thailand die arm kindjes bezoekt, oude mensen een handje geeft en het volk toespreekt. Als het volkslied is afgelopen buigt iedereen het hoofd met respect naar de koning op het scherm en mogen we weer gaan zitten. Een unieke belevenis. De film is erg goed en om 19.30 uur stap ik weer de skytrain in.

Ik besluit nog een noodlegerecht te een in het restaurant van het hotel en ga dan naar mijn kamer. Inpakken, mijn belevenissen van de dag opschrijven en dan slapen. Morgen moet ik om 5 uur opstaan. Dan begint mijn 3 daagse tocht naar de River Kwai (met excursies) waar ik 2 nachten zal verblijven in het River Kwai Resotel:  http://www.bezoekthailand.nl/kanchanaburi-river-kwai-resotel-3-daagse-join-tour.aspx

Voor wie zich afvraagt hoe het met Dirk gaat: vandaag kreeg ik weer een berichtje van hem. Hij heeft slecht bereik, contact houden is dus lastig. Ik kijk er van op dat hij überhaupt bereik heeft. Hij heeft het helemaal geweldig. Gelukkig maar. Meer hoef ik ook niet te weten. Zolang hij het maar naar de zin heeft en geniet, is dat voldoende en kan ik ook lekker genieten. Thuis praten we wel bij.

Overigens word ik hier elke dag wel gevraagd naar Willem-Alexander en Maxima (alsof ik ze persoonlijk ken). Vooral Maxima is blijkbaar helemaal hot bij zowel de Thaise, Nieuw-Zeelandse, Australische en Engelse mensen. Ze vinden haar very beautiful, zoals vooral de Thaise mensen zo lief kunnen zeggen. Toch grappig dat de troonswisseling in Nederland ook in het buitenland nieuws is.

Of ik de komende dagen internet heb, weet ik niet. Zodra ik kan, horen jullie weer van me!

Foto’s

7 Reacties

  1. Anne-Marije:
    6 mei 2013
    Hi lieve Nicky, wat beleef je mooie dingen daar! Doordat je zo leuk en beeldend schrijft, voelt het soms net of ik daar ook even ben ;-)

    Veel plezier en lekker genieten daar! X moi
  2. Andre:
    6 mei 2013
    Klinkt heel leuk allemaal zus, fijn dat je zo aan het genieten bent. Veel plezier bij de beroemde brug!

    x

    dre
  3. Marloes blaauw:
    6 mei 2013
    He annique!

    Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en ook erg leuk om jou belevenissen te lezen.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

    Liefs, Marloes
  4. Pity en Jaap Adema:
    6 mei 2013
    Wat weer een prachtige belevenis. En een gek idee dat je eerst helemaal alleen in de bios zit. Maar dat hebben we eerder gehad in een ver verleden. En dan het volkslied zingen. Ja, de koning van Thailand is heel belangrijk. Fijn dat de fietstocht ook zo bijzonder was.
    Veel plezier voor de volgende dagen.
  5. Margie:
    6 mei 2013
    die beelden van de koning die beweegt zijn van lang geleden. Hij ligt al sinds 2009 in het ziekenhuis. Vgls mij is hij stiekem dood, maar willen ze zijn zoon niet op de troon. Die ziet er uit als een hork net als zijn zus. zag ik bij de inhuldiging. geen wonder dat ze dol zijn op W-A en Max :-). Ik ben ook bij de Kwai geweest, heel indrukwekkend vooral omdat mij opa en andere familie daar in de oorlog moesten werken.
    Geniet ze maar weer, ik word elke dag jaloerser, haha
  6. Rinze:
    6 mei 2013
    Fijn dat je het naar je zin hebt, het ziet er mooi uit, trouwens zaterdag was de Koning jarig daarom was het overal feest.
    groet, Rinze
  7. Brenda:
    7 mei 2013
    Hai lieve Nicky,
    We zijn weer veilig thuis hoor.
    Zo te lezen heb je een prachtige vakantie.
    Fijn om zo op de hoogte te zijn van waar je bent en wat je doet.
    Al maakt het wel enorm jaloers natuurlijk :)
    Liefs, Brenda